Η προσβασιμότητα των ασθενών στο σύστημα υγείας και η ταχεία και αποτελεσματική ανταπόκριση του συστήματος στις ανάγκες των ασθενών συνιστούν βασικούς δείκτες ποιότητας των υπηρεσιών υγείας. Σημαντική παράμετρος της προσβασιμότητας είναι ο χρόνος αναμονής που απαιτείται για να εισέλθει ένας νέος ασθενής στο σύστημα υγείας. Παρουσιάζονται τα αποτελέσματα της χρήσης ενός οργανωμένου συστήματος διαχείρισης νέων αιτημάτων για ψυχιατρική παρακολούθηση βασισμένο στην ιεράρχηση προτεραιοτήτων. Το σύστημα αυτό, ενώ λαμβάνει υπ’ όψη του τον διοικητικό καταμερισμό του συστήματος υγείας, παρεμβαίνει στους χρόνους αναμονής αξιολογώντας με ιατρικά και ηθικά κριτήρια, μέσω διαβαθμισμένης ιεράρχησης, τα αιτήματα. Βασικός στόχος ήταν η μείωση του χρόνου αναμονής και η βέλτιστη ανταπόκριση της υπηρεσίας μας στις ανάγκες των ασθενών μας. Εξετάστηκαν τα 1839 νέα αιτήματα για πρώτη ψυχιατρική εκτίμηση στα εξωτερικά ιατρεία του Αιγινήτειου Νοσοκομείου του έτους 2019, σε σχέση με διάφορες παραμέτρους και η αποτελεσματικότητα του συστήματος διαχείρισης στους χρόνους αναμονής. Η μέση ηλικία των αιτούντων ήταν 45,8 (± 16,8) με στατιστικά σημαντική επικράτηση των γυναικών έναντι των ανδρών (Ν=1062, 59,1%, p˂0,05). Αξιοσημείωτη επίσης ήταν η αναζήτηση βοήθειας από τομείς ψυχικής υγείας άλλων περιοχών καθώς μόνο 332 (18,6%) των συνολικών αιτημάτων προερχόταν από τον τομέα ευθύνης του νοσοκομείου μας.Η αρχική επικοινωνία με τους αιτούντες και η αξιολόγηση των αιτημάτων έκανε εφικτή την ορθότερη διαχείριση με άμεση παραπομπή σε ειδικές ψυχιατρικές υπηρεσίες ανάλογα με τη φύση των περιστατικών και ανακατεύθυνση κάποιων αιτημάτων στις τοπικές υπηρεσίες ψυχικής υγείας για 1057 (57,5%). Τα εναπομείναντα 595 (33,4%) αιτήματα, μετά την ιεράρχησή τους σε τρεις κατηγορίες διαβαθμισμένης προτεραιότητας, τοποθετήθηκαν στα τακτικά ιατρεία ψυχιατρικής παρακολούθησης με χρόνους αναμονής 25 ημέρες, 50 ημέρες και 76 ημέρες αντίστοιχα. Τα αποτελέσματα της μελέτης μας έδειξαν ότι η χρήση συστηματοποιημένης διαχείρισης των αιτημάτων για ψυχιατρική εξέταση, όταν είναι επιστημονικά και ηθικά τεκμηριωμένη, μπορεί να παρέχει πολλαπλό όφελος στις υπηρεσίες υγείας.

ΛΕΞΕΙΣ ΕΥΡΕΤΗΡΙΟΥ: Υπηρεσίες ψυχικής υγείας, προσβασιμότητα, ανταποκρισιμότητα, χρόνος αναμονής, δείκτες ποιότητας στις υπηρεσίες ψυχικής υγείας, τομεοποίηση ψυχιατρικών υπηρεσιών.

Δήμητρα Μπουραζάνα, Ηλίας Βλάχος, Παναγιώτης Αριστοτελίδης, Αικατερίνη Κουρέτα, Ελένη Λεμπέση, Παρασκευή Χονδράκη, Σίσσυ Τσαντήλα, Χαράλαμπος Παπαγεωργίου, Μαρία Μαργαρίτη

 

Πλήρες άρθρο σε pdf