Η παρούσα μελέτη είχε στόχο να περιγράψει τις συνθήκες εργασίας, τον τρόπο ζωής και την ψυχική υγεία των Βραζιλιάνων δασκάλων σε δημόσια σχολεία κατά τη διάρκεια της πανδημίας COVID-19. Πρόκειται για μία επιδημιολογική διαδικτυακή έρευνα, που διεξήχθη από τον Αύγουστο μέχρι τον Σεπτέμβριο 2020. Δάσκαλοι από δημόσια σχολεία σε αγροτικές και αστικές περιοχές της πολιτείας Minas Gerais της Βραζιλίας συμμετείχαν στην έρευνα. Χρησιμοποιήθηκε ένα ηλεκτρονικό ερωτηματολόγια και συλλέχθηκαν στοιχεία σχετιζόμενα με τέσσερα μείζονα θεματικά πεδία: κονωνικο-δημογραφικό και οικονομικό προφίλ, συνθήκες εργασίας, τρόπο ζωής και συνθήκες υγείας και προβλήματα ψυχικής υγείας κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Το δείγμα αποτέλεσαν 15.641 δάσκαλοι, εκ των οποίων το 13,3% εργάζονταν σε αγροτικές περιοχές, 81,9% ήταν γυναίκες, 56,2% ήταν ηλικίας 41-60 ετών, 66,8% ήταν παντρεμένοι, 99,2% εργάζονταν εξ αποστάσεως και 79,8% συμμορφώνονταν με τα μέτρα κοινωνικής απόστασης. Κατά τη διάρκεια της πανδημίας το 40,6% υπέστη μείωση στο οικογενειακό εισόδημα, 33,7% ήταν ανικανοποίητοι με την εργασία τους, 58% ανέφερε αύξηση του σωματικού βάρους, 47,9% δεν ασκούνταν, 35,8% ανήκαν σε τουλάχιστον μία ομάδα κινδύνου για COVID-19, 40,5% είχαν ορισμένα γριπώδη συμπτώματα στην πανδημία και 1,2% είχαν βρεθεί θετική για COVID-19. Όσον αφορά τα προβλήματα ψυχικής υγείας, 25,9% των δασκάλων ανέφερε επίσημη διάγνωση αγχώδους διαταραχής και/η κατάθλιψης κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Επιπροσθέτως, 7,1% των δασκάλων έπιναν περισσότερο αλκοόλ από το συνηθισμένο, 33,4% άρχισαν να έχουν προβλήματα ύπνου, 30,4% χρησιμοποιούσαν ηρεμιστική/υπναγωγική/αντικαταθλιπτική φαρμακευτική αγωγή, 67,1% ανέφερε ότι η ποιότητα ζωής τους χειροτέρεψε και 43,7% ανέφερε σοβαρό φόβο για την COVID-19. Βρέθηκε επίσης ότι το 82,3% των δασκάλων είχε τουλάχιστον ένα πρόβλημά ψυχικής υγείας κατά τη διάρκεια της πανδημίας, όπως αυξημένη κατανάλωση αλκοόλ, προβλήματα ύπνου, χρήση ψυχοτρόπου αγωγής, μείωση της ποιότητας ζωής και φόβο για COVID-19. Τα αποτελέσματα αυτής της μελέτης αναδεικνύουν τις πολλές προκλήσεις και την έκταση του αντίκτυπου της πανδημίας σε συνθήκες εργασίας, τρόπος ζωής και ειδικά στην ψυχική υγεία των δασκάλων.

ΛΕΞΕΙΣ ΕΥΡΕΤΗΡΙΟΥ: Κορονοϊός, εκπαίδευση, συνθήκες υγείας, εργασιακό στρες, επιδημιολογία

Nayra Suze Souza e Silva, Rose Elizabeth Cabral Barbosa, Luana Lemos Leão, Geórgia das Graças Pena, Lucineia de Pinho, Tatiana Almeida de Magalhães, Marise Fagundes Silveira, Luiza Augusta Rosa Rossi-Barbosa, Rosângela Ramos Veloso Silva, Desirée Sant’Ana Haikal

 

Πλήρες άρθρο σε pdf (Αγγλικά)