Ο ύπνος είναι ένα ουσιώδες μέρος της ζωής, αποτελώντας περίπου το ένα τρίτο του προσδόκιμου ζωής ενός ατόμου και παίζοντας σημαντικό ρόλο στην ποιότητα ζωής και την επαγγελματική απόδοση. Η παρούσα μελέτη επικεντρώνεται συ- γκεκριμένα στους δασκάλους της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, μια ομάδα που συχνά αντιμετωπίζει υψηλά επίπεδα στρες. Ο αναζωογονητικός ύπνος είναι ζωτικής σημασίας για την αντιμετώπιση αυτού του στρες και, όταν η ποιότητά του είναι μη ικανοποιητική, μπορεί να συμβάλει στην εμφάνιση επαγγελματικής εξουθένωσης. Σκοπός της μελέτης ήταν να εκτιμηθεί η επικράτηση της κακής ποιότητας ύπνου μεταξύ των δασκάλων δημόσιων σχολείων στην πολιτεία Minas Gerais και να εντοπιστούν οι παράγοντες που σχετίζονται με αυτήν την κατάσταση. Η συγχρονική μελέτη περιλάμβανε 1.907 δασκάλους που συμμετείχαν σε διαδικτυακή έρευνα. Συμπεριέλαβε κοινωνικοδημογραφικές μεταβλητές, χαρακτηριστικά εργασίας, τρόπο ζωής και συνθήκες υγείας. Τα δεδομένα συλλέχθηκαν μεταξύ Οκτωβρίου και Δεκεμβρίου 2021, χρησιμοποιώντας επικυρωμένα εργαλεία, όπως ο Δείκτης Ποιότητας Ύπνου του Πίτσμπουργκ (PSQI), για την αξιολόγηση της ποιότητας του ύπνου. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι το 39,1% των δασκάλων ανέφεραν κακή ή πολύ κακή ποιότητα ύπνου. Οι κύριες μετα- βλητές που σχετίζονταν με την κακή ποιότητα ύπνου περιλάμβαναν εργασία άνω των 40 ωρών την εβδομάδα (OR=1,618), χαμηλό έλεγχο στην εργασία (OR=1,235), επαγγελματική δυσαρέσκεια (OR=2,234), κακή διατροφή (OR=3,240), εξάρτηση από το smartphone (OR=2,265) και έντονο φόβο για την COVID-19 (OR=1,532). Παρατηρήθηκε επίσης ότι τα προβλήματα ψυχικής υγείας, όπως το άγχος (OR=1,728), σχετίζονταν σημαντικά με την ποιότητα του ύπνου. Επιπλέον, παρόλο που η ποι- ότητα του ύπνου διέφερε ανάλογα με την ηλικία, οι μεγαλύτεροι σε ηλικία δάσκαλοι παρουσίαζαν λιγότερα προβλήματα ύπνου. Η μελέτη υποδεικνύει ότι οι εργασιακές συνθήκες και οι ψυχοκοινωνικοί παράγοντες διαδραματίζουν κρίσιμο ρόλο στην ποιότητα του ύπνου, υπογραμμίζοντας τη σημασία παρεμβάσεων που λαμβάνουν υπόψη τις συγκεκριμένες ανάγκες των εκπαιδευτικών. Οι συστάσεις περιλαμβάνουν τη διενέργεια τακτικών ψυχολογικών αξιολογήσεων και την εφαρμογή πρακτικών υγιεινής του ύπνου, με σκοπό τη μείωση αυτών των προβλημάτων και τη βελτίωση της ποιότητας ζωής αυτής της ομάδας.

ΛΕΞΕΙΣ ΕΥΡΕΤΗΡΙΟΥ: Ποιότητα ύπνου, δάσκαλοι, δημόσια υγεία.

Igor Monteiro Lima Martins, Nayra Suze Souza e Silva, Rose Elizabeth Cabral Barbosa, Amanda Mota Lacerda, Cristina Andrade Sampaio, Alfredo Maurício Batista de Paula, Desiree Sant’ana Haikal

Πλήρες Άρθρο σε pdf (Αγγλικά)