Οι μαθητές με ειδική αναπτυξιακή διαταραχή σχολικών ικανοτήτων (δυσλεξία) έχουν τη δυνατότητα να εξεταστούν προφορικά στις πανελλαδικές εξετάσεις, εφόσον έχουν γνωμάτευση από έναν επίσημο δημόσιο φορέα. Σκοπός της έρευνας αυτής ήταν να διερευνήσει το ποσοστό επιτυχίας των μαθητών που παρουσιάζουν δυσλεξία στις πανελλαδικές εξετάσεις και τις δυνατότητες εισαγωγής τους στα ιδρύματα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Η υπόθεσή μας είναι ότι οι μαθητές με δυσλεξία θα έχουν το ίδιο ποσοστό επιτυχίας με το σύνολο των υποψηφίων και ότι θα εισαχθούν κυρίως σε σχολές της θετικής/τεχνολογικής κατεύθυνσης. Το δείγμα αποτελείτο από 420 δυσλεξικούς μαθητές που συμμετείχαν στις πανελλαδικές εξετάσεις του 2006. Έγινε συλλογή ανώνυμων στοιχείων από την αρμόδια υπηρεσία του ΥΠΕΠΘ σχετικά με τον αριθμό των δυσλεξικών που εξετάστηκαν, τον αριθμό των επιτυχόντων, τη σχολή επιτυχίας και το γενικό βαθμό πρόσβασης. Τα στοιχεία αυτά προέρχονταν από τρία βαθμολογικά κέντρα της ευρύτερης περιοχής των Αθηνών και από πέντε βαθμολογικά κέντρα ισάριθμων μεγάλων επαρχιακών πόλεων. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι το ποσοστό επιτυχίας των δυσλεξικών μαθητών στις πανελλαδικές εξετάσεις ήταν 39,76%, σημαντικά χαμηλότερο από αυτό του συνόλου των υποψηφίων, που ήταν 65,36%. Η υπόθεσή μας σχετικά με το ποσοστό επιτυχίας των δυσλεξικών δεν επιβεβαιώθηκε. H δεύτερη υπόθεσή μας, σχετικά με τη σχολή επιτυχίας, επιβεβαιώθηκε, αφού στη μεγάλη τους πλειοψηφία οι δυσλεξικοί μαθητές πέτυχαν σε σχολές θετικής/τεχνολογικής κατεύθυνσης. Το απόρρητο των στοιχείων δεν μας επέτρεψε να διερευνήσουμε το κοινωνικο-οικονομικό επίπεδο, το δείκτη νοημοσύνης και την ποιότητα της παιδαγωγικής αποκατάστασης, στοιχεία που θα μας επέτρεπαν μια εκτενέστερη ανάλυση των παραγόντων επιτυχίας/αποτυχίας.

Λέξεις ευρετηρίου: Δυσλεξία, ενήλικοι, πανελλαδικές εξετάσεις, τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Β. Ρότσικα, Μ. Βλασσοπούλου, Ε. Ρογκάκου, Π. Πολίτου, Α. Δρεμέτσικα, Δ.Κ. Αναγνωστόπουλος (σελίδα 143) - Πλήρες άρθρο